سفارش تبلیغ
صبا ویژن

app store optimization

صفحه خانگی پارسی یار درباره

بازاریابی اپلیکیشن

    نظر

بازاریابی اپلیکیشن یا اپ مارکتینگ، بازاریابی برای برنامه‌های موبایلی است که بر افزایش نصب اپلیکیشن، تعامل و حفظ کاربر قدیمی تاکید دارد. البته این مورد نباید با بازاریابی موبایلی اشتباه گرفته شود. در بازاریابی موبایلی که در دستگاه‌های موبایلی انجام می‌شود، تبلیغات موبایلی، اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های موبایل را شامل می‌شود.

شما اگر برنامه‌ی موبایلی برای کسب وکارتان طراحی و آماده کرده‌اید، و تنها به دانلود آن در اپ استورها بسنده کرده‌اید باید هرچه زودتر استراتژی بازاریابی اپ را برای آن پیاده‌سازی کنید تا در دریای بی‌گران اپلیکیشن‌ها گم نشود.

بازاریابی اپلیکیشن دارای کانال‌های مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

1.        بهینه سازی اپ استورها (ASO)

ASO یا بهینه سازی اپ استورها شامل تمامی فعالیت‌هایی است که برای افزایش رتبه و جایگاه اپلیکیشن‌ها در اپ استورها انجام می‌گیرد.

در حقیقت بهینه سازی اپ استورها یکی از روش‌های بدون هزینه در بازاریابی اپلیکیشن است که باعث افزایبش بازدید و نصب اپلیکیشن می‌شود.

می‌توان این برداشت را کرد که ASO پیش نیاز و از اولین گام‌های بازاریابی اپلیکیشن است. (افزایش نصب اپلیکیشن)

2.       شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اپ

در ایران شبکه‌ی اجتماعی پرکاربرد، اینستاگرام است، که مخاطبین زیادی دارد. اینستاگرام بدلیل حضور و استفاده حداکثری افراد از این شبکه‌ی اجتماعی و رایگان بودن آن، به ابزار بسیار خوبی برای بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است.

برای معرفی اپلیکیشن این ابزار خوب را فراموش نکنید. یک صفحه‌ی اینستاگرام برای اپلیکشن خود طراحی کنید و شروع به معرفی قابلیت‌های آن کنید. لینک صفحه‌ی دانلود اپلیکیشن در اپ استور را در صفحه‌ی اینستاگرام قرار دهید تا کاربران راحت‌تر بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

علاوه بر اینستاگرام، شما می‌توانید از تبلیغات در کانال‌های تلگرامی برای افزایش نصب اپلیکیشن خود استفاده کنید.

3.      استفاده از push notification

پوش نوتیفیکیشن‌ها به بنرهایی گفته می‌شود که در صفحه‌ی اصلی دستگاه‌های موبایل یا صفحه‌ی قفل آن‌ها به نمایش در می‌آیند و شبیه پیام‌های متنی است. کاربرد اصلی پوش نوتیفیکیشن‌ها شامل موارد زیر است:

·         مطلع کردن کاربران از پیشنهادهای ویژه، ویژگی‌ها و آپدیت‌های جدید اپلیکیشن

·         استفاده از موقعیت مکانی کاربران برای فرستادن پیام‌های شخصی و لوکال

تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده از Push Notification مزایای زیر را به همراه دارد:

·         تعامل کاربر را با اپلیکیشن تا 88 درصد افزایش می‌دهد.

·         50 درصد از کاربران، Push Notification را انتخاب می‌کنند و آن را مفید می‌دانند.

·         65 درصد از کاربران پس از دریافت Push Notification، اپلیکیشن شما را دانلود و نصب می‌کنند.

 

نوع دیگر این پیام‌ها که همراه با تصویر، ویدئو و فایل صوتی هستند به پوش نوتیفیکیشن‌های غنی یا (Rich push Notification) معروف هستند. این نوع از پیام‌ها بدلیل تعامل زیاد با کاربران درصد تاثیرگذاری به مراتب بیشتری دارند.

در کل، شما با ارسال پیام‌های پوش نوتیفیکیشن می‌توانید کاربرانی که تنها برای یکبار وارد اپلیکیشن‌تان شده‌اند را تشویق به استفاده مجدد از اپلیکیشن کنید و تعامل با کاربران را افزایش دهید.

4.      استفاده از پیام‌های درون برنامه‌ای

استفاده از پیام‌های درون برنامه‌ای به افزایش تعامل و حفظ کاربران قدیمی منجر می‌شود. پیام‌های درون برنامه‌ای برای درخواست رتبه‌دهی و رنکینگ از کاربران و یا خریدهای درون برنامه‌ای استفاده می‌شود.

کلا می‌توان اهداف بازاریابی اپلیکیشن را اینگونه تعریف کرد:

·         افزایش آگاهی کاربران و مخاطبین از اپلیکیشن

·         افزایش تعداد نصب

·         افزایش تعامل با کاربر